Skip to main content

Oma kuvapankki kiinnostaa mutta mitä sillä saa on hieman hämärän peitossa, entä miten koko homma menee ja etenee?

1. Mitä halutaan saavuttaa, mitä kuvat kertovat

Aina kun jotain tehdään, tekemisellä on tavoite. Ensin käydään keskustelemalla läpi millainen arvomaailmasi on, millainen ilme yrityksellä on ja määritellään tavoite, mitä kuvilla halutaan kertoa.

Kenet haluat tavoittaa, mitä haluat tapahtuvan? Tarvitaanko henkilökuvia, tuotekuvia, fiiliskuvia, näitä kaikkia? Missä kuvataan, ketä tarvitaan paikalle, kenen kalenteriin laitetaan merkintä? Tarvitaanko malleja vai riittääkö oma henkilöstö? Millainen värimaailma, millaista kuvausrekvisiittaa, onko tuote valmiina ja saatavilla? Mitä laittaa päälle kuvauksiin?

Yhteinen kohtaaminen, vaikka videopuhelunakin, avaa näitä kysymyksiä ja päästään samalla kartalle. Perustukset valetaan tässä vaiheessa, joiden päälle rakennetaan koko konsepti.

2. Tavoitteen visualisointi

Kerään suunnitelmaksi kuvakollaasin tarvittaessa eli moodboardin. Esimerkeillä täsmennetään konseptia, jolloin tiedetään mitä kuvauksissa lähikuva, minkä värinen on taivaansininen tai selvennetään muita ammattitermejä – joko minun tai yrityksenne.

3. Kuvauksien lähestyessä

Joskus kuvaukset pidetään nopealla aikataululla eli konsepti suunnitellaan tänään ja kuvaukset ovat huomenna – tällöin asiat ovat selkeitä ja moni asia luonnistuu itsestään.

Jos kuvaukset vaativat esimerkiksi tietyn paikan varaamista, jonkin asian selkiytymistä, prototyypin valmistumista tai vain oikeaa keliä, kuvausajan lähetessä muistutan aiheesta ja sovituista asioista. Ensimmäisen kuvaustunnin lasku tulee tässä vaiheessa.

4. Kuvauksen kesto

Kesto riippuu asiakkaasta. Joskus tunti riittää kaikkeen, joskus tarvitaan useampia päiviä. Kaikki riippuu lopputavoitteesta ja kokonaistarpeesta. Pienyrittäjälle riittää varmasti tuntikin, laajan tuotevalikoiman kuvaamiseksi tai fiiliskuvien aitouden varmistamiseksi voidaan tarvita puoli päivää isommassa yrityksessä.

Palvelu perustuu tuntihintaan ja veloitus on aina alkavalta tunnilta. Seuraan kulunutta aikaa ja varmistan aina sinulta, mikäli näyttää siltä että aika ei riitä ja tarvittaisiin vähän lisää.

5. Kuvien määrä

Riippuen konseptista, kuvien määräksi tunnissa olen huomannut tulevan 20-60 kappaletta. Joskus valaistus ja järjestely vie aikaa, samoin ihmisten kuvaaminen on hitaampaa kuin tuotteiden. Kevyellä konseptilla saa kuitenkin uskomattoman määrän mitä erilaisempia kuvapankkikuvia, ja ensimmäinen tunti on hitaampi kuin seuraavat. Kuvausaika alkaa kun kuvauksen fyysinen järjestely alkaa.

6. Valmiiden kuvien toimitus

Toimitan kuvat ensisijaisesti sähköisesti latauspalvelun kautta (WeTransfer). Toimitan aina valmiiksi someen sopivassa koossa sekä täydellä resoluutiolla printtiä varten. Yrittäjä tai yritys saa täydet käyttöoikeudet kuviin, joten niitä voi käyttää missä vain haluamassaan yhteydessä. Tässä vaiheessa tulee toinen lasku, jos kokonaisaika ylittää ensimmäisen tunnin.


Kysyttävää, huomioita, toiveita?

Lähetä minulle vaikka WhatsApp-viesti, sähköpostia tai soita 050 3636 954. Kerron mielelläni lisää, sillä nautin kuvien tekemisestä, jotka tuottavat sinulle arvoa – jopa arvaamatonta.

Avaa chat
1
Hei! ????
Miten voin auttaa?
//Ari